maskinentreprenoren logo

Teknik

Volvos lastbilar utan förare i gruvan

Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) uppnår, som första företag i branschen, en milstolpe inom autonom körning genom att ta bort säkerhetsföraren i kommersiell gruvdrift i Brönnöy Kalk-gruvan i Velfjord, Norge.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Den autonoma lösningen som implementerats på Brönnöy Kalk har varit under utveckling sedan 2018 och innebär inte bara ett stort tekniksprång utan möjliggör också nya affärsmodeller. Detta beror på att Brönnöy Kalk köper autonom transportkapacitet från V.A.S. istället för att köpa en lastbil eller maskin. Foto: Volvo/Pressbild

Den autonoma transportlösningen som utvecklats för Brönnöy Kalk består av sju helt autonoma Volvo FH-lastbilar och V.A.S. egenutvecklade virtuella förare. Lastbilarna kör under utmanande förhållanden som brant lutning, extrema väderförhållanden och långa sträckor av mörka tunnlar för att transportera kalksten från gruvan till krossen.

– En efterlängtad vision är nu verklighet. Att ta bort säkerhetsföraren i en kommersiell transportverksamhet under några av världens mest utmanande förhållanden är ett stort steg för branschen. Med denna milstolpe understryker vi vår ledande position inom autonom körning och banar väg för en säkrare och effektivare framtid för gruv- och stenbrottsindustrin, säger Nils Jaeger, vd på Volvo Autonomous Solutions.

– Det här är ett stort steg framåt för oss, säger Raymond Langfjord, vd för Brönnöy Kalk. Vi implementerade autonoma lastbilar av flera skäl, så som säkerhet, effektivitet och flexibilitet. När vi nu tar bort säkerhetsföraren kan vi verkligen utnyttja fördelarna och öka vår konkurrenskraft i denna tuffa bransch.

Den autonoma lösningen som implementerats på Brönnöy Kalk har varit under utveckling sedan 2018 och innebär inte bara ett stort tekniksprång utan möjliggör också nya affärsmodeller. Detta beror på att Brönnöy Kalk köper autonom transportkapacitet från V.A.S. istället för att köpa en lastbil eller maskin.

– Även om autonomi ger unika fördelar, kan det vara en utmaning för många kunder i branschen att integrera ny teknik i befintlig verksamhet. Genom att tillhandahålla en komplett lösning som omfattar allt från programvara till infrastrukturen på plats till utbildning och drift kan vi minska komplexiteten för kunder som Brönnöy Kalk och på så sätt göra det möjligt för dem att vara en del av den autonoma framtiden, säger Sven-Erik Gustafsson, chef för lösningar, gruvdrift och stenbrott på Volvo Autonomous Solutions.

Text: Micael Appelgren

Brönnöy Kalk-projektet

• Lösningen omfattar sju Volvo FH lastbilar, V.A.S. egenutvecklade virtuella förare för avgränsade områden, infrastruktur, utbildning samt ett omfattande reparations- och underhållsprogram.

• Lastbilarna används för att transportera kalksten mellan gruvan och krossen på en fem kilometer lång sträcka som inkluderar både tunnlar och öppna ytor. Hjullastar-föraren, som lastar lastbilarna med stenen, är den som med hjälp av en pekskärm i hjullastaren kan styra operationen och tilldela lastbilarna deras uppdrag.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer