Den autonoma transportlösningen som utvecklats för Brönnöy Kalk består av sju helt autonoma Volvo FH-lastbilar och V.A.S. egenutvecklade virtuella förare. Lastbilarna kör under utmanande förhållanden som brant lutning, extrema väderförhållanden och långa sträckor av mörka tunnlar för att transportera kalksten från gruvan till krossen.
– En efterlängtad vision är nu verklighet. Att ta bort säkerhetsföraren i en kommersiell transportverksamhet under några av världens mest utmanande förhållanden är ett stort steg för branschen. Med denna milstolpe understryker vi vår ledande position inom autonom körning och banar väg för en säkrare och effektivare framtid för gruv- och stenbrottsindustrin, säger Nils Jaeger, vd på Volvo Autonomous Solutions.
– Det här är ett stort steg framåt för oss, säger Raymond Langfjord, vd för Brönnöy Kalk. Vi implementerade autonoma lastbilar av flera skäl, så som säkerhet, effektivitet och flexibilitet. När vi nu tar bort säkerhetsföraren kan vi verkligen utnyttja fördelarna och öka vår konkurrenskraft i denna tuffa bransch.
Den autonoma lösningen som implementerats på Brönnöy Kalk har varit under utveckling sedan 2018 och innebär inte bara ett stort tekniksprång utan möjliggör också nya affärsmodeller. Detta beror på att Brönnöy Kalk köper autonom transportkapacitet från V.A.S. istället för att köpa en lastbil eller maskin.
– Även om autonomi ger unika fördelar, kan det vara en utmaning för många kunder i branschen att integrera ny teknik i befintlig verksamhet. Genom att tillhandahålla en komplett lösning som omfattar allt från programvara till infrastrukturen på plats till utbildning och drift kan vi minska komplexiteten för kunder som Brönnöy Kalk och på så sätt göra det möjligt för dem att vara en del av den autonoma framtiden, säger Sven-Erik Gustafsson, chef för lösningar, gruvdrift och stenbrott på Volvo Autonomous Solutions.