I rapporten ”Battery-Swapping for Heavy Duty Vehicles” granskar forskare och experter vid VTI, Linköpings universitet, Halmstad högskola, Logistikia och Intuizio förutsättningarna för att bygga ut batteribytessystem i Sverige. Rapporten konstaterar att batteribyten på flera sätt har ”betydande fördelar” jämfört med kabelladdning och att strategisk planering och utveckling kan göra batteribyte till ett viktigt komplement till andra lösningar.
Ett omfattande system för batteribyten i Kina visar att tekniken fungerar väl och kan bli kommersiellt lönsam, enligt VTI som även lyfter fram fördelar med batteribyten som ett fulladdat batteri på bara ett par minuter, lägre investeringar för åkerier (då batteriet leasas) och jämfört med kabelladdning mindre påverkan på det lokala elnätet. Dessutom separeras livscyklerna för fordon och batterier vilket öppnar nya affärsmöjligheter för batteriägarna.
– Ingen tjänar pengar på en bil som står stilla. Med batteribyten kan logistikföretagen fortsätta sin dagliga verksamhet ungefär som i dag. Det är en viktig fördel, säger Arne Nåbo, forskningsledare på VTI.
Rapporten föreslår också att Energimyndigheten bör få i uppdrag att utveckla en modell av hur ett batteribytessystem skulle påverka transport- och energisystemen. En sådan modellering skulle öka kunskapen och bidra till bättre kommunikation mellan företag sinsemellan och mellan företag och beslutsfattare.
– Batterierna kan också användas för att stödja elsystemet i stort. Tyvärr ser vi i Sverige oftast batteriet som en del av fordonet och inte som en resurs tillhörande energisystemet. Det är ett mentalt språng vi behöver göra.
Rapporten tar även upp behovet av kunskap och utbildning av personer vid batteribytesstationer, samt vikten av social hållbarhet vid elektrifiering av tunga transporter.