maskinentreprenoren logo

Branschnytt

VTI förespråkar batteribyten i tunga fordon

Regeringen bör möjliggöra ett batteribytessystem för tunga fordon. Ett sådant system har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet, slår VTI fast i en ny rapport.

writer image
Ann-Louise Larsson

Lästid:  0 min

article
article Att kunna byta batteri i tunga fordon har flera viktiga fördelar och VTI vill nu att regeringen startar ett pilotprojekt för batteribyten i den svenska transportsektorn. Foto: Svetla Käck

I rapporten ”Battery-Swapping for Heavy Duty Vehicles” granskar forskare och experter vid VTI, Linköpings universitet, Halmstad högskola, Logistikia och Intuizio förutsättningarna för att bygga ut batteribytessystem i Sverige. Rapporten konstaterar att batteribyten på flera sätt har ”betydande fördelar” jämfört med kabelladdning och att strategisk planering och utveckling kan göra batteribyte till ett viktigt komplement till andra lösningar.

Ett omfattande system för batteribyten i Kina visar att tekniken fungerar väl och kan bli kommersiellt lönsam, enligt VTI som även lyfter fram fördelar med batteribyten som ett fulladdat batteri på bara ett par minuter, lägre investeringar för åkerier (då batteriet leasas) och jämfört med kabelladdning mindre påverkan på det lokala elnätet. Dessutom separeras livscyklerna för fordon och batterier vilket öppnar nya affärsmöjligheter för batteriägarna.

– Ingen tjänar pengar på en bil som står stilla. Med batteribyten kan logistikföretagen fortsätta sin dagliga verksamhet ungefär som i dag. Det är en viktig fördel, säger Arne Nåbo, forskningsledare på VTI.

Rapporten föreslår också att Energimyndigheten bör få i uppdrag att utveckla en modell av hur ett batteribytessystem skulle påverka transport- och energisystemen. En sådan modellering skulle öka kunskapen och bidra till bättre kommunikation mellan företag sinsemellan och mellan företag och beslutsfattare.

– Batterierna kan också användas för att stödja elsystemet i stort. Tyvärr ser vi i Sverige oftast batteriet som en del av fordonet och inte som en resurs tillhörande energisystemet. Det är ett mentalt språng vi behöver göra.

Rapporten tar även upp behovet av kunskap och utbildning av personer vid batteribytesstationer, samt vikten av social hållbarhet vid elektrifiering av tunga transporter. 

 

Text: Ann-Louise Larsson

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer