Högt över riksväg 40, precis vid infarten till Landvetter flygplats, har vi fått ett nytt landmärke. Här tronar nu Zeppelin Sverige AB:s nya huvudkontor och en ny verkstad. Att köra mellan Borås och Göteborg utan att skänka en tanke till Zeppelin och Caterpillar är alltså helt omöjligt.
I somras gick flytten från de gamla lokalerna i Göteborgstrakten och den första oktober hölls officiell invigning med influgna företagsledare inom både Zeppelin och Caterpillar, samt såklart även Härryda kommunstyrelses ordförande.
Alla lika övertygade om att de nya lokalerna kommer att föra mycket gott med sig.
– Den här byggnaden ska vara ett ställe där folk kan mötas och den ska vara välkomnande för våra kunder, konstaterade Volker Poßögel, vd för Zeppelin Sverige AB och Zeppelin Nordics, i sitt invigningstal.
Han fortsatte med att konstatera att Zeppelin Sverige AB sedan de gick in som svensk återförsäljare av Caterpillar 2019 har arbetat med sin vision om att leverera branschens bästa kundvärde.
– Det är stora ord, men vi har en stark ägare bakom oss och det har hjälpt oss att under våra drygt fyra år här utveckla och bygga de här lokalerna och vi menar att de ger våra kunder en garanti om vår långsiktighet. Nu startar vi ett nytt kapitel för vår verksamhet här i Sverige.
Vad är det då man har byggt?
Först lite siffror: För en byggkostnad på 340 miljoner kronor har en total lokalyta på 9 000 kvadratmeter, varav verkstad och tvätthall på 3 000 kvadratmeter uppförts. Till detta kommer gårdsplan och parkering på 26 500 kvadratmeter.
Antalet kontorsplatser är 150 och verkstäderna har tillsammans inte mindre än sexton portar och plats för maskiner som kan hålla drygt 20 mekaniker sysselsatta.
Förutom att hysa Zeppelin Sverige AB:s huvudkontor, verkstäder och möjlighet för kunder att provköra maskiner finns inom anläggningen även lokaler för Zeppelin Rental och Zeppelin Power.
Alltså ett ganska komplext byggprojekt att planera och utföra. För första gången har Zeppelin valt att bygga i egen regi och utvecklingsarbetet har direkt och indirekt involverat i stort sett alla som kommer att ha kontakt med anläggningen – förutom personal inom Zeppelin även kunder och leverantörer.
Sedan Zeppelin etablerade sig i Sverige för snart fem år sedan har nämligen ett omfattande arbete pågått för att skapa en stark företagskultur, något som även påverkat hur den nya anläggningen utformades.
– Vårt mål med arbetet kring vår företagskultur är att kunden sätts i fokus, berättar Carina Almquist, HR-chef. Förutom att kunden ska få en bra upplevelse och service vill vi också vara en attraktiv arbetsgivare. Vi är helt övertygade om att nöjda medarbetare ger nöjda kunder.
Den starka företagskulturen är alltså tänkt att genomsyra hela verksamheten – det dagliga arbetet, men även hur den nya anläggningen i Landvetter utformades. Här ser heller inte vare sig kontor eller verkstad ut riktigt som man förväntar sig.
Johan Warfvinge, fastighetschef, förklarar:
– Det här är inte bara en byggnad, det är en plats där människor möts, utbyter kunskaper och erfarenheter och gör affärer. Samt det är den plats där vi ger våra kunder den support de behöver. Vi har skräddarsytt anläggningen för att optimera våra arbetssätt, få effektivare och bättre arbetsmiljö samt kortare ledtider och ett höjt tempo.
Att det innebar nytänkande syns tydligt både i kontoret och i verkstäderna. De 150 kontorsplatserna ser nämligen inte alls ut som man förväntar sig att kontorsplatser ska se ut. Inte heller verkstäderna har klassiska arbetsplatser.
Här har man nämligen skapat rum för ett funktionsbaserat arbetssätt. I kontorsdelen av den stora byggnaden finns olika zoner för olika behov. Det finns en tyst zon, en livlig zon för interaktion och en zon för något mitt emellan. Här finns enskilda arbetsrum, större mötesrum och soffor för möten. Vad som däremot inte finns är privata arbetsrum. Inte ens vd har ett eget rum!
Andreas Eriksson är platschef för anläggningen och berättar att det redan tidigt i planeringen pratades om att inreda kontoret för ett funktionsbaserat arbetssätt.
– Sen kom vi att tänka på verkstäderna. Varför skulle vi inte försöka göra samma sak där?
Sagt och gjort. Även verkstäderna planerades för ett funktionsbaserat arbetssätt där varje mekaniker har sin verktygsvagn med plats för dator och flexibiliteten har maximerats.
– Det har varit en intressant resa de här senaste fyra åren, konstaterar Andreas Eriksson med ett leende som också antyder att det inneburit en hel del arbete.
Ett arbetsteam på 6 till 8 personer började redan för fyra år sedan att fundera över hur den nya anläggningen skulle se ut.
– Jag tror vi har haft ungefär 65 projektmöten under de här åren. Det började 2020 med att vi satt med olika stora byggklossar och funderade på hur allt skulle få plats på bästa sätt. Till exempel anpassade vi höjder, bredder och längder efter Caterpillars olika maskiner.
Ambitionsnivån var hög och teamet gjorde bland annat studiebesök hos andra storföretag för att se hur de designat sina lokaler. Men även de egna medarbetarna fick vara med och önska.
– Projektteamet jobbade mycket med att involvera så många som möjligt, helt i linje med vårt arbete med att skapa en stark företagskultur. Förutom ett starkt behov av flexibilitet för att snabbt kunna anpassa sig efter förändringar satte vi fokus på säkerhet och god arbetsmiljö.
Resultatet av planeringsarbetet blev två avgränsade verkstadsavdelningar, var och en med fyra portar på fram respektive baksida av huset. I den ena verkstadsavdelningen utförs service, reparationer och renoveringar. I den andra avdelningen sker kundanpassningar av nya maskiner, både av anläggningsmaskiner och i en specialavdelning av Caterpillar Powers produkter. Här sker även viss verksamhet för Caterpillar Rentals räkning.
I anläggningen ryms även ett lager med 400 pallplatser, en tiodubbling jämfört med lagerutrymmet i gamla lokalerna i Linnarhult berättar Andreas Eriksson och tillägger att närheten till Landvetter utnyttjas flitigt.
– Vårt centrallager ligger i Belgien och då är det ju en fördel att ligga så här nära en flygplats. Våra speditörer har tillgång till området så att vi kan få leveranser dygnet runt.
Verkstadslokalerna är ljusa, med högt till tak och god belysning. I taket sitter radiatorer för vattenburen värme och kyla vilket gjorde verkstaden till en populär plats under årets sommarmånader.
– En annan viktig funktion är att vi har slutna system för oljehantering, berättar Andreas Eriksson. Alla arbetsplatser, samt externt till servicebussarna, har sluten distribution både av ny och använd olja. Det handlar om arbetsmiljö, miljö och renhet för att få hög produktivitet och kvalitet på utfört arbete.
I samband med sommarens flytt till de nya lokalerna gjordes även nyrekrytering av personal. Idag finns drygt 20 anställda mekaniker, med olika kompetenser, vilket motsvarar mer än en fördubbling jämfört med tidigare.
De nya lokalerna har underlättat rekryteringsarbetet menar Andreas Eriksson och säger att man till och med fått spontanansökningar efter att det spridit sig i branschen om den nya verkstaden och Zeppelins satsningar.
Verkstadschef Jesper Gordon kan bara hålla med:
– Vi har redan märkt att det blir andra personer som söker jobb hos oss nu. Lite bondgrabbar från trakten och folk från Boråstrakten som annars skulle fått för långt att pendla till oss i Linnarhult.
Själv erkänner han att det var lite ledsamt att lämna de gamla lokalerna efter många år där, men efter första dagen på nya stället är det enbart positivt.
– Här fungerar logistiken bättre, vi har större ytor och det blir bättre effektivitet.
Bland nymodigheterna i verkstaden finns en riktig specialare, en smörjgrop för jättemaskiner.
– Jag såg en sådan i en verkstad i Tyskland, berättar Andreas Eriksson. Visste direkt att vi skulle ha en, inga rullbrädor här inte.
Gropen är tio meter lång och har precis som övriga arbetsplatser ett integrerat system för oljor samt oljeuppsamlare. Utöver det har den integrerad domkraft samt en hiss för mekanikern så att denne kan nå bättre.
– Just nu jobbar vi med en hjulgrävare som läcker olja, berättar Jesper Gordon. Det är ett praktexempel på vad gropen är som bäst på.
Sedan några månader har alltså Zeppelin Sveriges huvudkontor och företagets verkstadsanläggning för sydvästra Sverige varit etablerade på sin nya adress. Hur upplevs det då av företagets ledning? Thomas Gerlach, General manager, och Anders Thuné, säljdirektör, är ense om att de är odelat positiva.
– Det betyder otroligt mycket, framför allt är det en stolthet att kunna prata om vår nya anläggning och visa den för kunder Det är också viktigt för oss att äntligen sitta tillsammans. Tidigare fanns kontoret på ett ställe och verkstaden på ett annat, detta är så mycket bättre, det ger en större förståelse för vad kunderna behöver, säger Anders Thuné.
Thomas Gerlach tillägger att satsningen på nytt huvudkontor och verkstäder inte är Zeppelins enda satsning i Sverige just nu.
– Sedan Zeppelin tog över försäljningen av Caterpillars produkter i Sverige har även gjorts en stor satsning på personal. Vi har ökat antalet anställda från 400 till ungefär 550 personer inom olika området, allt från supportfunktioner till mekaniker och fältserviceledare. Parallellt har vi sett över våra processer och ökat återkopplingen med kunderna före, under och efter interaktioner.
– Allt för att hålla kunderna närmare och öka kundnöjdheten, vår vision, precis som Volker Poßögel sade i sitt invigningstal, poängterar Thomas Gerlach.