Att ha försäljning och uthyrning under samma tak ser Andreas som en stor fördel. Genom ett nära samarbete med säljorganisationen kan uthyrningsbehov fångas upp, samtidigt som uthyrningen kan vara ett sätt för en kund att få prova en maskin under en tid i sin verksamhet för att kunna fatta rätt beslut vid inköp.
– Vi kompletterar varandra och kan tillgodose kundens behov, oavsett om det handlar om att köpa eller hyra en maskin. Jag ser det dessutom som en fördel att vi kommer från maskinsidan och kan våra produkter, säger han.
Målgruppen för Zeppelins uthyrning är bred, allt från små anläggningsföretag som behöver en enstaka maskin under några dagar till de största byggbolagen som behöver hyra mycket och länge.
– Vi har de största företagen som kunder redan idag, men just nu ligger huvudfokus på små och medelstora företag inom både husbyggnad och anläggning, säger Andreas Davidsson.
Totalt jobbar ett tjugotal personer inom rentalverksamheten just nu, men redan i slutet av nästa år räknar Andreas med att mer än fördubbla personalstyrkan till strax över 50 anställda. Ytterligare något år senare räknar han med runt 100 anställda. Rekrytering är en av de stora utmaningarna som Andreas ser framåt för uthyrningsverksamheten. Hittills har många lockats av den tillväxtresa som Zeppelin har påbörjat.
– Det vi fokuserar på är att bredda sortimentet, från enbart större entreprenadmaskiner till ett fullsortiment av maskiner, redskap, verktyg och utrustning. Förutom att bredda vårt sortiment har vi under det här året budgeterat för 200 entreprenadmaskiner och ett stort antal verktyg och redskap. Även vi känner av leveransförseningar i branschen, i förhållande till hur vi har budgeterat ligger vi något efter, berättar Andreas Davidsson. Han kommer närmast från Skanskas uthyrningsverksamhet, där han under de senaste sju åren varit affärsområdeschef inom Skanska Rental AB.
Det som inte finns i Caterpillars – eller Zeppelins – sortiment köps in från andra leverantörer.