maskinentreprenoren logo

Reportage

Zeppelin ska kriga med uthyrarna

När tyska Zeppelin gick in i Sverige för två år sedan var det med en tydlig vision om att växa. Mycket kommer att hända de närmaste åren – storsatsning på både nytt huvudkontor och en omfattande uthyrningsverksamhet.

placeholder
Ann-Louise Larsson

Lästid:  0 min

article

Vid årsskiftet 2019/2020 stod det klart att den tyska jätte-koncernen Zeppelin köpt upp Pon, den tidigare svenska generalagenten för Caterpillar och gått in Sverige med en fast övertygelse om att växa och stärka varumärket ytterligare. Strax därefter kom en pandemi och tryckte på pausknappen för stora delar av världen. 

– Vi har fått en bra start i Sverige trots pandemi och oroligheter i omvärlden. Zeppelin har gått in med stor respekt för den svenska marknaden och visat en vilja att investera och satsa långsiktigt. Fram tills nu har det främst visat sig genom att mer personal anställts, men nu gör vi även satsningar på fastigheter och att bygga upp vår uthyrningsverksamhet, säger Thomas Gerlach, General Manager Construction på Zeppelin. 

Totalt har personalstyrkan vuxit med ungefär 80 personer sedan förvärvet och ser man enbart på maskinsidan så rör det sig om ungefär 30 personer inom service, eftermarknad och försäljning. Den svenska organisationen överstiger nu 550 anställda och ett visst rekryteringsbehov kvarstår, framförallt inom eftermarknad och uthyrning – Zeppelins nya stora satsning i Sverige de närmaste åren. Zeppelin har sedan många år en väletablerad uthyrningsverksamhet i Centraleuropa och satsar nu stort på att göra en liknande resa i Norden. 

Text:

Här pratar vi inte bara om att hyra ut egna Caterpillarmaskiner, utan om att bygga upp en fullskalig uthyrningsverksamhet med ett komplett sortiment både för husbyggnad och anläggning med allt vad det innebär i form av arbetsbodar, containrar, maskiner, handverktyg, generatorer – allt som entreprenörerna behöver i projekten. I mars förra året anställdes Andreas Davidson för att bygga upp den svenska uthyrningsverksamheten inom Zeppelin. Helt från scratch börjar han dock inte, tidigare ägaren Pon har under ett antal år bedrivit uthyrning av främst större entreprenadmaskiner från Caterpillar. Under en tid har Caterpillar och Pon även varit delägare i Cramo. Nu blir det en uthyrningsverksamhet enligt Zeppelins koncept, där maskinuthyrning har en central plats i organisationen. I Centraleuropa omsätter Zeppelin fem-sex miljarder på uthyrning och målbilden för den svenska satsningen är att kriga i toppen bland uthyrningsföretagen. 

– Det är en stor utmaning, självklart, den svenska hyresmarknaden är den mest mogna i hela Europa och vi har flera riktigt stora och duktiga aktörer som gör ett väldigt bra jobb i toppen. Men med det fokus och kunderbjudande som Zeppelin har ser jag oss bland topp fem inom några år, säger Andreas Davidson. 

– Det handlar inte bara om att hyra ut och leverera en maskin, affären är betydligt större än så. Allt från kundservice, underhåll, pålitliga leveranser till kringtjänster och lösningar anpassade för att våra kunders projekt ska löpa bekymmersfritt, tryggt och säkert, tillägger han. 

Text:

Att ha försäljning och uthyrning under samma tak ser Andreas som en stor fördel. Genom ett nära samarbete med säljorganisationen kan uthyrningsbehov fångas upp, samtidigt som uthyrningen kan vara ett sätt för en kund att få prova en maskin under en tid i sin verksamhet för att kunna fatta rätt beslut vid inköp. 

– Vi kompletterar varandra och kan tillgodose kundens behov, oavsett om det handlar om att köpa eller hyra en maskin. Jag ser det dessutom som en fördel att vi kommer från maskinsidan och kan våra produkter, säger han. 

Målgruppen för Zeppelins uthyrning är bred, allt från små anläggningsföretag som behöver en enstaka maskin under några dagar till de största byggbolagen som behöver hyra mycket och länge. 

– Vi har de största företagen som kunder redan idag, men just nu ligger huvudfokus på små och medelstora företag inom både husbyggnad och anläggning, säger Andreas Davidsson. 

Totalt jobbar ett tjugotal personer inom rentalverksamheten just nu, men redan i slutet av nästa år räknar Andreas med att mer än fördubbla personalstyrkan till strax över 50 anställda. Ytterligare något år senare räknar han med runt 100 anställda. Rekrytering är en av de stora utmaningarna som Andreas ser framåt för uthyrningsverksamheten. Hittills har många lockats av den tillväxtresa som Zeppelin har påbörjat. 

– Det vi fokuserar på är att bredda sortimentet, från enbart större entreprenadmaskiner till ett fullsortiment av maskiner, redskap, verktyg och utrustning. Förutom att bredda vårt sortiment har vi under det här året budgeterat för 200 entreprenadmaskiner och ett stort antal verktyg och redskap. Även vi känner av leveransförseningar i branschen, i förhållande till hur vi har budgeterat ligger vi något efter, berättar Andreas Davidsson. Han kommer närmast från Skanskas uthyrningsverksamhet, där han under de senaste sju åren varit affärsområdeschef inom Skanska Rental AB.

Det som inte finns i Caterpillars – eller Zeppelins – sortiment köps in från andra leverantörer.

Text:

Vi har sett en stark tillväxt på nya kunder och hade vi haft fler maskiner kunde vi definitivt ha varit större redan nu.

– Det som är aktuellt just nu är tele-skoplastare och mindre bygg- och anläggningsmaskiner som stampar, vibroplattor och liknande. På teleskoplastarsidan har vi valt att börja med att investera i Magni under det här året. Sedan mars har vi 13 maskiner levererade och uthyrda, berättar Andreas Davidson. 

Zeppelin har precis slagit upp dörrarna till sin nya uthyrningsdepå på Ringön i Göteborg, strax utanför centrum. Här kommer man närmare kunderna och fokus ligger på verktyg och mindre maskiner – sådant som kunderna i många fall hämtar själva på depån. De större maskinerna utgår från Zeppelins anläggning i Linnarhult, där man samtidigt servar kundmaskiner och utrustar inför leverans. 

– Vi delar servicetekniker med försäljningsorganisationen. I stort sett alla våra tekniker har fått utbildning i hur man går igenom en maskin efter och inför en uthyrning. Dessutom har vi fyra egna tekniker som enbart jobbar med våra hyresmaskiner, fortsätter Andreas Davidsson. 

Uthyrning är en central del av Zeppelins verksamhet i de länder som de är verksamma i och var ett krav när man etablerade sig i Sverige. 

– Vi börjar med Stockholm, Göteborg och Skåne. I Göteborg finns vi i Linnarhult som tidigare och med den nya depån på Ringön. I Stockholm kommer vi att öppna en motsvarande depå i Årsta efter sommaren och i Skåne har vi en fullsortimentsanläggning i Eslöv, där vi är etablerade sedan tidigare.

Text:

Zeppelin

Zeppelin är återförsäljare för Cater-pillar i Sverige sedan 2019/2020. Zeppelin Sverige AB ingår i Zeppelin-koncernen som har sitt säte i München. 

Zeppelin finns på 14 platser i landet. Huvudkontoret är lokaliserat till Mölndal. 

Zeppelin har samarbetat med Caterpillar sedan 1954. 

Flera maskinleverantörer har gett sig in på uthyrning senaste tiden. Nyligen köpte Swecon Kewab Rental och en tid innan förvärvade KH Maskin Törnbloms maskinuthyrning. 

Med tiden är att tanken att växa geografiskt till fler marknader. I praktiken kan Zeppelin hyra ut maskiner från alla sina anläggningar i Sverige, men den fullskaliga rental-delen fokuseras till de tre storstadsområden. 

– I vår marknadsanalys har vi frågat kunderna var de vill att vi ska finnas och Ringön var en plats som kunderna ville se oss på. Det är en logistiskt sett bra plats med närhet till E6:an i både södergående och norrgående riktning. I vår treårsplan ingår fler orter och ett ännu bredare sortiment, fortsätter Andreas Davidson.

En av de som jobbar på den nya depån på Ringön är Anita Lindstrand. Hon har jobbat med uthyrning i 20 år och ser fram emot att vara med på Zeppelins uthyrningsresa framöver. 

– Jättespännande och roligt. Det ligger rätt i tiden, jag tror att uthyrningen i Sverige kommer öka på sikt och hade det inte varit pandemi och leveransförseningar hade vi kunnat komma betydligt längre redan nu, säger hon. 

Text:

Jag tror att uthyrningen i Sverige kommer öka på sikt...

Trots att Zeppelin fram tills nu har hållit en relativ låg profil med sitt uthyrningserbjudande har kunderna ändå hittat hit. 

– Absolut, jag skulle säga att kunderna vet att vi finns. Vi har sett en stark tillväxt på nya kunder och hade vi haft fler maskiner kunde vi definitivt ha varit större redan nu, säger Andreas Davidson. 

Tillgång på maskiner har varit en stor fråga för branschen under senare tid, fortfarande är leveranstiderna långa på vissa modeller. Även om komponent-brist, prishöjningar och stigande inflation har en viss dämpande effekt på marknaden ser Thomas Gerlach en fortsatt stark efterfrågan på maskiner från de svenska kunderna. 

– Med Zeppelin har vi fått en stark ägare och där vi kan dra nytta av varandras kompetenser och lösningar mellan organisationerna. På Svenska Maskinmässan visade vi exempelvis den nya hjulgrävaren ZM70 som säljs under Zeppelins eget namn. Det är ett sätt att fylla en lucka i sortimentet, Zeppelin i Tyskland har arbetat på detta sätt i många år. Nu tar vi det till Sverige, säger Thomas Gerlach. 

Zeppelin satsar också på ett nytt huvudkontor vid Landvetter i Göteborg. Här ska alla verksamheter som idag är utspridda samlas under ett och samma tak. Tomt är redan inköpt, nu återstår att skriva kontrakt för själva bygget. 

– Min förhoppning är att vi ska kunna flytta in i slutet av 2023 eller början av 2024. Det här är en ambition som funnits länge i Sverige men som inte har blivit av med tidigare ägare. Det blir ett stort och viktigt avstamp för Zeppelin i Sverige, säger Thomas Gerlach.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer