Jämfört med 2024 har antalet stationer med HVO100 ökat med ca 10 procent och är i dag 650 i antal. Undersökning visar också att andelen rena och höginblandade biodrivmedel under första kvartalet 2025 ökade till knappt 10 procent av drivmedelsleveranserna jämfört med 8,5 procent för samma period 2024. Detta främst genom ökade mängder av HVO100. HVO100 utgör nu 7 procent av drivmedelsleveranserna att jämföra med 5 procent för samma period 2024 och 2,8 procent för 2023.
Förra årets ökning ser därmed ut att hålla i sig och förstärkas ytterligare. Dessa drivmedel omfattas inte av reduktionsplikten utan är i stället befriade från koldioxid- och energiskatt. Skattebefrielsen utgör ett statligt stöd som kräver godkännande från EU-kommissionen. Det nuvarande godkännandet gäller även 2026.
- Det är glädjande att så många företag och individer vill minska sina koldioxidutsläpp genom att välja HVO100 i stället för fossil diesel. Med den beslutade reduktionspliktsnivån på 10 procent är skattebefrielsen en förutsättning för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande. Utvecklingen visar på behovet för regeringen att sätta i gång en statsstödsansökan till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel, säger Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.