nkurrensverket inledde ett ärende att efter egen omvärldsbevakning upptäckt att Ovanåkers kommun hade ingått avtal med en entreprenör om att färdigställa en fotbollsplan utan att avtalet först konkurrensutsatts genom annonsering. Avtalets värde var drygt 2,3 miljoner kronor.
Kommunen påbörjade 2023 arbeten med omläggning av en fotbollsplan. Vid tillfället hade kommunen två olika avtal, ett som avsåg omläggning av fotbollsplanen och ett som avsåg drift och underhåll på kommunala gator, gång- och cykelvägar, grönytor och belysning.
Arbetet med fotbollsplanen inleddes enligt det avtal som avsåg omläggningen av fotbollsplanen. På grund av oförutsedda markförhållanden fick arbetet senare avbrytas. I augusti 2024 beslutade kommunen att i stället avropa färdigställandet av fotbollsplanen från det avtal som rörde drift och underhåll.
Enligt kommunen var det korrekt att avropa från drift- och underhållsavtalet eftersom det täcker kommunens samtliga park- och grönytor. Konkurrensverket anser att färdigställande av fotbollsplanen inte omfattas av avtalet. Det är i stället en separat direktupphandling som skulle ha annonserats enligt lagen om offentlig upphandling.
Eftersom ingen annonsering har skett av avtalet och inga undantag från skyldigheten att annonsera är tillämpliga ska Ovanåkers kommun betala 160 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling, enligt ett beslut från Konkurrensverket.