Med en enkel knapptryckning trollar Börje Sandh fram en trappa för grävmaskinisten. Med riktiga trappsteg istället för bara några stegpinnar skonas kroppen och risken för olyckor minskar menar han.
– Den här uppfinningen är till för dem som fördärvat sina knän. Men även för dem som vill behålla sina friska knän, konstaterar maskinisten, mekanikern och uppfinnaren Börje Sandh.
– Jag har gått och grunnat på hur lösningen skulle kunna se ut i många herrans år. Till slut hade jag en idé som jag tänkte borde funka och presenterade den för Stefan Ekberg som är min delägare i firman och verkstadschef. Den färdiga trappan blev inte riktigt som jag tänkt mig – den blev bättre.
Som med alla uppfinningar var vägen lång från det lilla fröet till en lösning som Börje gick och bar på, till den färdiga produkten som nu finns på marknaden. Han hade dock fördelen av att ha tillgång till både kunskap och utrustning inom egna företaget. Tillsammans med Stefan Ekberg driver Börje ett verkstadsbolag, Näs motor & maskin AB. Och i bakfickan har han rejält med erfarenhet från ett liv i entreprenadbranschen.
– Tillsammans med min bror Christer Sandh har jag i över 30 år haft ett anläggnings- och maskinbolag och egen verkstad, berättar han. Men åren går och i fjol sålde jag firman och köpte istället Christers del i verkstadsbolaget där jag nu tagit in Stefan som delägare.
Börje och Stefan har gemensamt stött och blött hur ett säkert insteg till en grävmaskin skulle kunna se ut och konstrueras. De egna idéerna har de även testat med aktiva maskinförare för att få fram en produkt som möter kraven.
– Jag har ju hållit på i den här branschen i 40 år och haft ett antal grävmaskinister som inte klarat av att köra hjulgrävare när de passerat 50 eller 55 år. Det går väl an att hänga i krokig arm när man är 20 år och odödlig, men sen kommer sanningen ifatt en. Hur insteget på en hjulgrävmaskin kan vara godkänt arbetsmiljömässigt förstår jag inte.
När de gemensamma funderingarna kring nya trappan tagit form satte sig Stefan vid datorn och skapade Cad-ritningar för sina skär- och bockmaskiner och en första trappa såg dagens ljus.
Trappan sitter monterad mellan hjulen i undervagnen och fälls ut med hjälp av elektriska aktivatorer som startas med hjälp av en fjärrkontroll eller en fast monterad knapp i maskinen.
– Det går till exempel att ha hyttknappen i en av joystickarna, berättar Börje.
Systemet är utrustat med en säkerhetsspärr som gör att det inte går att köra maskinen om trappan är utfälld. För att undvika klämskador sitter också ett överbelastningsskydd som gör att trappan går tillbaka ut om den känner ett mottryck när den är på väg att fällas in. Det fungerar alltså som en bilruta. För att det ska gå att klättra upp i maskinen även med infälld trapp har fotsteg monterats utanpå trappan.
Utrymmet som trappan befinner sig i när den är infälld är i vanliga fall använt till förvaring, men även nu finns plats för grejor.
– Det blev faktiskt en positiv överraskning för oss och var inget vi räknade med från början, men i det nya utrymmet vi har skapat är förvaringen lika stor som originallådan. Vi har till exempel förvaring under trappstegen där verktygen ligger säkra eftersom de bara går att komma åt när trappan är utfälld.
Den första maskinen som utrustades med den nya trappan är en Hydrema, men Börje förklarar att utrustningen går att montera på maskiner från olika tillverkare och i olika storlekar, möjligen med undantag för fyrhjulsstyrda maskiner och de allra minsta hjulgrävarna.
– Just nu håller vi på i samarbete med Volvo CE att titta på tillbehör för deras mindre hjulgrävare och vår förhoppning är att vi ska kunna lösa det på ett bra sätt, det är ju faktiskt inte rymdforskning vi håller på med, skrattar Börje.
Efter att ha visat upp sin utfällbara trappa på några mässor kan Börje konstatera att marknaden är intresserad och trapporna har börjat produceras i verkstaden. Han menar att det går utmärkt att köpa och montera själv, eller låta en lokal påbyggare göra jobbet, om det inte fungerar att ta maskinen till hans verkstad i Kinna.
När uppfinnarmössan ändå var på och blicken riktad mot utrymmet mellan hjulen på hjulgrävaren passade Börje och Stefan också på att konstruera en verktygslåda för andra sidan av maskinen. Även här är det en förbättrad arbetsmiljö som står högt på önskelistan och verktygslådan har satts på gejdrar så att den blivit utdragbar.
– Gejdrarna håller för 500 kilo, och vi har utformat verktygslådan så att den är åtkomlig från båda håll för att man ska slippa sträcka sig och lyfta fel.
Att det finns brister i arbetsmiljön i anläggningsbranschen ser Börje Sandh som ett allvarligt problem.
– Det är ett slitsamt yrke och ganska mansdominerat på grund av att det har varit så tungt. Jag ser det som en väldig fördel om vi kan få in fler tjejer i den här branschen. Om vi kan bidra och underlätta arbetet och på så sätt möjliggöra för fler kvinnor att arbeta inom anläggning så skulle det göra mig väldigt stolt.