– Framför allt ökad trafiksäkerhet genom att vi med större precision vet exakt vilka sträckor som behöver halkbekämpas. I förlängningen betyder det att vi inte saltar i onödan vilket är bra för miljön. Det är också mer kostnadseffektivt och alla åtgärder går att följa upp i detalj. En annan bra sak är att det minskar stressen för våra yrkeschaufförer som kan ha fullt fokus på trafiken, säger Kenneth Thörn som är Svevias platschef på vägstationen i Örnsköldsvik.
Innovationsprojektet som kallas Dynamic dosage (dynamisk dosering) drivs med medel från Svenska byggbranschens utvecklingsfond (SBUF) och Infrasweden i ett samarbete mellan Svevia, mjukvaruföretaget Klimator och Epoke som är maskintillverkare av bland annat saltspridare. Tekniken har testats på kommunala gator i Danmark, men aldrig tidigare i Sverige och på statlig väg.
Metoden använder modern teknik som sensorer och AI där allt sker automatiskt, så maskinföraren slipper starta eller stoppa saltspridaren. Testerna sker i två steg. I det första steget är det en AI-genererad väglagsprognos som avgör om saltspridaren ska salta eller inte salta vägbanan. I nästa steg adderas data från sensorer som sitter monterade på fordonet. Halkbekämpningen styrs då av en kombination av sensorinformation om det aktuella väglaget och prognosdata.