– Som en stor beställare kan vi bidra till ökad användning av fordon och arbetsmaskiner med nollutsläpp. Vi tog första steget i våras med en tidsbegränsad bonus för de entreprenörer som väljer att använda en eldriven tung lastbil eller större arbetsmaskin, säger Sven Hunhammar, miljödirektör.
Trafikverket har också tidigare undersökt hur myndigheten själv skulle kunna investera i elektriska maskiner för att minska riskerna för entreprenörerna. Men nu gör man ett försök för att lära sig mer inför framtiden.
På sju platser ska elektrifierade hjullastare och grävmaskiner användas till bygge av cykelvägar, cirkulationsplatser och åtgärder inom vattenskydd. På två platser testas snöröjning med lastbilar som drivs av el eller vätgas.
Trafikverket räknar med att dessa så kallade systemdemonstrationerna upphandlas löpande under 2026 och 2027. Förutsättningarna vad gäller vinter, låga temperaturer och tillgång t
Med batteridrivna fordon och arbetsmaskiner blir energiförsörjningen en avgörande del av den dagliga produktions- och resursplaneringen.
– Att genomföra skarpa tester i verklig miljö innebär att vi tillsammans med entreprenörer, fordons- och maskintillverkare med flera bygger kunskap om vad det innebär att bygga eller underhålla utsläppsfritt. Målsättningen är kunna ta fram förslag på relevanta krav för nollutsläppsmaskiner och andra tunga fordon i entreprenader, säger Magnus Lindgren, senior sakkunnig fordon och arbetsmaskiner.