maskinentreprenoren logo

Trafikverket satsar på avtal som passar maskinentreprenörer

Trafikverket upphandlar årligen jobb för 65-70 miljarder. Nytt är en satsning på 45 ramavtal över landet med bättre storlek för att intressera fler maskinentreprenörer.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Ramavtal för Trafikverket i storlekarna högst 20 miljoner har visat sig dra till sig intresserade maskinentreprenörer. Men det är ont om tid att räkna - 12 november stänger dörren. Foto: ME

För maskinentreprenörer gäller det att hålla ögonen öppna för de ramavtal som Trafikverket upphandlat i år. Dörren slår igen för i år 19 november, men den som avvaktar denna gång bör göra sig beredd att konkurrera nästa gång. För nu finns det pengar i systemet. Trafikverket har tagit fram ramavtal som tidigare högst omfattade fem miljoner kronor till högst 20 miljoner.

- Det har varit ett internt önskemål på Trafikverket och den storleken bedömer vi behövs också för att vi ska hinna med det som behöver göras i anläggningen, säger Björn Friberg, som är kvalificerad inköpare på Trafikverket på avdelningen Inköp och logistik.

De här nya avtalen har dragit till sig stort intresse bland maskinentreprenörer och det har lett till extra ansträngningar från Maskinentreprenörerna (ME) att informera och utbilda medlemskåren så att man klarar av att räkna på jobben, och att man har rätt referenser och kvalifikationer. Ramavtalen som är 45 i antal, 23 för väg och 22 för järnväg, har ett totalt värde på högst 1,5 miljarder.

- Det här avtalen ligger då mer med fokus på investeringar då vi inom baskontrakten vill ha mer fokus på underhåll. De gäller i tre år med chans till förlängning i ett år. Vi räknar med att hinna mer att åtgärda mer via den här typen av ramavtal än om vi skulle ha enskilda upphandlingar för varje del, säger Björn Friberg.

I varje ramavtal kommer finnas en ranglista om fem entreprenörer där den översta kan räkna med 40 procent av jobben, nummer två 30 procent och så vidare. Blir det inte fem, utan kanske bara två, görs en annan uträkning. Vad som är klart är dock att regeringen som har tagit fram medel för drift och underhåll - rekordmycket pengar – räknar med att det ska börja röra på sig. Nästa år är det val ingen. När tidningen pratar med bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (kd) så befarar han i och för sig att en ny regeringen med socialdemokraterna i spetsen skulle göra några stora förändringar i infrastrukturplanen.

- Det tror jag inte, men man kanske flyttar lite mer till investeringar och lite mindre till underhåll, eller så. Men inte några stora delar, säger Carlson.

För maskinentreprenörer som väljer att inte vara med i upphandlingarna av årets ramavtal kan det vara läge att följa utvecklingen och ta reda på vilka kvalifikationer som krävs. För pengarna som Trafikverket har fått lär inte ta slut i närtid. Såhär ser det ut:

1 200 miljarder från 2026–2037. Nyinvesteringar i transportsystemet: 607 miljarder kronor. Drift och underhåll av järnväg: 210 miljarder kronor. Drift och underhåll av väg: 354 miljarder kronor. En ramhöjning med 200 miljarder kronor jämfört med den tidigare planperioden, vilket motsvarar en ökning på cirka – 27 procent.

Trafikverkets nya storlekar på ramavtalen är både till för att öka intresset och öka konkurrensen i jobben. Men också för att hinna med det regeringen har fattat beslut om. Mer jobb måste göras av fler och det måste gå med minsta möjliga administration för att inte byråkrati ska sätta stopp för jobben.

- Det är därför vi vill ha ramavtalen i den här storleken. Då går är det lättare att hinna med att genomföra allt som ska göras. Det här är utförandeentreprenader, inte totalentreprenader. Vi hoppas att många kommer att vara intresserade, det är som sagt tre år som står på spel här, och chans till ett år till. I det här ramavtalen har vi ett tak på 1,5 miljarder för perioden, säger Friberg.

För den som inte hann med denna gång att räkna på ett eget ramavtal finns det ändå öppningar hos de stora entreprenörerna som har rott hem Trafikverkets baskontrakt där det huvudsakliga underhålla ska göras. Även här kommer ansvariga att behöva hitta fler anläggare och maskiner och nya sätt att hinna åtgärda det som krävs inom rimlig tid. Dessa entreprenörer brukar i högre grad än tidigare lägga ut underhållsjobb på sommarhalvåret till de underentreprenörer som sköter vinterväghållningen. Bland annat för att åka intresset för den typen av underentreprenader (snöröjning) som har svalnat på senare år.

Tidningen har tittat på ett antal avgjorda upphandlingar och det som är extra intressant är att landets mindre och medelstora maskinentreprenörer står sig bra i konkurrensen och har lämnat mycket attraktiva anbud.

Text: Micael Appelgren

Trafikverkets ramavtal/Typjobb

Byggnation av busskur

Byggnads- och anläggningsarbeten

Rörläggningsarbete

Grundläggning av allmänna vägar

Anläggningsarbeten för järnvägar

Uppförande av stängsel

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer