Förslaget går ut på att det ska handla om en registreringsplikt - och utredaren, som lämmat utredningen "Nya samverkansformer, modern byggnads- och reparationsberedskap– för ökad försörjningsberedskap" till regeringen, menar att även Trafikverket och Transportstyrelsen ska vara inblandade.
Ett register över vilka arbetsmaskiner som finns i Sverige är en förutsättning för att bygga upp en heltäckande byggnads- och reparationsberedskap, menar utredaren.
Det är Transportstyrelsens definition som anger att arbetsmaskiner utgörs av traktorer, motorredskap, terrängmotorfordon, spårfordon, industriella maskiner och andra anordningar
som är konstruerade för att kunna röra sig eller flyttas på marken
och som är försedda med el- eller förbränningsmotor.
Enligt branschorganisationen Maskinentreprenörerna, som benämner dessa maskiner som anläggningsmaskiner, ägs dessa maskiner främst av företagare inom entreprenadbranschen, även om modeller för företagsleasing också blir vanligare. Enligt uppskattade
uppgifter (baserade på försäljningsstatistik) kan det finnas runt
30 000 aktiva anläggningsmaskiner i Sverige, menar utredaren, men vilket är lågt räknat.
Frågan om ett register för arbetsmaskiner har utretts nyligen då Transportstyrelsen på uppdrag av tidigare regering undersökt möjligheterna att upprätta ett register. Myndigheten fick uppdraget främst eftersom det saknades förutsättningar för kontroll och styrning av
arbetsmaskiners miljöpåverkan. Ett register skulle också underlätta vid marknadskontroll, upphandling och fungera brottsförebyggande mot bedrägerier och stöld.
Regeringen har sedan bedömt att det inte bör införas lagkrav på registrering av arbetsmaskiner. Regeringen menar i stället att ett frivilligt arbetsmaskinsregister har flera fördelar. Samtidigt konstaterar regeringen att ett frivilligt register innebär att några av de mervärden som en registreringsplikt skulle innebära begränsas, framför
allt möjligheten att bättre kunna kartlägga och beräkna klimat- och
luftutsläppen från arbetsmaskiner.
Men utredaren bedömer – med hänvisning till det försämrade säkerhetsläget
och behovet av arbetsmaskiner inom byggnads- och reparationsberedskapen – att ett maskinregister för arbetsmaskiner behövs för att möjliggöra en god beredskap på området, och föreslår att Boverket får två år på sig att lösa frågan.
Maskinentreprenörerna, ME är för ett maskinregister:
– Det finns idag ingen förteckning över anläggningsmaskiner likt Transportstyrelsens vägtrafikregister. Ett sådant register är viktigt av beredskapsskäl men också för att stötta brottsbekämpning, säger Veronica Sandström, som är ME:s kommunikationschef.