Inom Volvo CE pågår ett förändringsarbete för att anpassa bolaget till framtida affärsmodeller med fler digitala tjänster och kundanpassade maskinlösningar. Förvärvet av Swecon och en försäljning av kinesiska maskintillverkaren SDLG visar vart Volvo CE nu är på väg.
Förvärvet av Swecon gäller alla marknader och hela verksamheten - det vill säga försäljning av produkter och tjänster, uthyrningsverksamhet, service på eftermarknaden och support till kunder samt kontor, verkstäder med 1 400 medarbetare.
Volvo CE ser detta som ett strategiskt steg för att ytterligare investera i återförsäljarverksamhet på ett antal nyckelmarknader – däribland Tyskland, som är Europas största marknad för anläggningsmaskiner och Sverige, som är Volvo CE:s hemmamarknad – samt Estland, Lettland och Litauen. Tillsammans med den återförsäljarverksamhet man redan äger, kommer detta förvärv innebära att Volvo CE kommer att äga och driva majoriteten av företagets affärer i Europa, vilket gör återförsäljarverksamheten till en kärnaffär för Volvo CE i Europa. Detta gör också såklart att Volvo CE kan påverka Swecon bättre att satsa på de tjänster som Volvo CE anser är framtiden för bolaget.
– I denna tid av förändring av vår bransch där vår konkurrenskraft sätts på prov är det ännu viktigare att samarbeta direkt med våra kunder för att vara framgångsrika, och genom förvärvet av Swecon tror vi att vi kan driva en ökad kundnöjdhet, säger Melker Jernberg, chef för Volvo CE.
– Att äga och driva största delen av återförsäljarsverksamheten i Europa ger oss en konkurrensfördel för att bättre kunna möta de nya kraven från våra kunder och utveckla nya affärsmodeller – samtidigt som vi får in värdefull kompetens från Swecon, säger Carl Slotte, försäljningschef för Europa på Volvo CE.
– Under de senaste 25 åren har Swecon utvecklats till en lönsam och framgångsrik del av Lantmännens affärsportfölj. Volvo CE har uttryckt en stark önskan att komma närmare kunderna, och att de nu tagit initiativ för att förvärva Swecon är ett tydligt kvitto på värdet som har byggts upp i verksamheten. Volvo CE blir ett naturligt nytt hem för Swecon, med goda förutsättningar för fortsatt tillväxt och utveckling, säger Magnus Kagevik, Lantmännens vd och koncernchef.
För helåret 2024 uppgick Swecons intäkter till 10 miljarder kronor. Entrack, med verksamhet i Sverige, Italien, Finland och Polen, är en leverantör av eftermarknadsprodukter, oberoende verksam inom Swecon. Om Entrack blir kvar i koncernen återstår att se.
Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har också skrivit avtal om att sälja sitt ägande i Kinabaserade SDLG (Shandong Lingong Construction Machinery Co). Affären är värd 8 miljarder kronor. Detta visar att Volvo CE nu tänker satsa fullt ut att ta marknadsandelar med Volvo i Kina och andra utvecklingsländer - med liknande strategi som i Europa. Volvo vill lägga närmare slutkunden och erbjuda helhetslösningar snarare än bara maskiner.
– SDLG har tjänat oss väl sedan 2006. Men med ökad konkurrens, behovet av att övergå till ny teknik och en stärkt interaktion med kunderna ändrar vi fokus. Kina är fortfarande en viktig marknad för oss och vi strävar efter att kapitalisera på våra möjligheter genom att fokusera på hållbara lösningar inom utvalda segment. Vi planerar också att dra nytta av det utmärkta industriella systemet i Kina, säger Melker Jernberg, chef Volvo CE.
Volvo CE drivit en produktionsanläggning för grävmaskiner i Shanghai sedan 2002 och har nyligen meddelat att man kommer att etablera nya produktionslinjer. Framöver kommer Kina att förbli en viktig komponent i värdekedjan och en bas för många leverantörer, både inhemska och internationella.